måndag, november 19, 2007

Män och deras bilar

Idag var vi och handlade på andra sidan stan. För att komma dit var det nödvändigt att ta bil, något som vi nästan aldrig gör annars.

Vi lyckades bli lite sena och på hemvägen hamnade vi i begynnande köer. Jag som satt i baksätet roade mig med att föra protokoll över antal ensamma män respektive ensamma kvinnor i bilarna runt om oss.

Och även om jag räknar bort alla firmabilar av typen "Lasses bygg" där bilen förmodligen behövs i tjänsten, så var 75% av alla ensamma förare män.

Vad är det för fel på männen egentligen?*

*Och nej, jag tror inte att det sitter i generna. Jag tror att män har uppfostrats till att tycka att deras egen betydelse är större än jordens resurser.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Nu är jag igång igen ;) Eftersom jag imorgon ska lägga fram en liten uppsats i vilken en undersökning om personbeläggningen i personbilar ingår kan jag styrka din observations reliabilitet. Trots att kvinor tar körkort i lika stor utsträckning som män visade det sig att 76% av fordonen kördes av män. I de fall då vuxna av båda könen åkte i bilen körde mannen i nio fall av tio. Även i de fall där det endast fanns en person i bilen var denne oftast man, endast 25 % av fordonen med bara en person i kördes av kvinnor. Endast i de fall där det endast fanns en vuxen i bilen och passagerarna var barn var föraren oftast en kvinna, i dessa fall var 62% av förarna kvinnor...
/Anna

Anonym sa...

har det verkligen m KÖNET att göra, eller vilken personlighet man är?
jag är sååååååååååååååååååååååå trött på allt detta tjat om kön hit och kön dit.tror inte alls att det har m det att göra,snarare vem du är som människa.
om inte annat måste det vara skitjobbigt att hela tiden reta sig på sånt som kön.
och förresten-vad gjorde DU i baksätet?antar att du satt m lill-katten?eller?

Isidor sa...

1. Om det är tre gånger så vanligt att män kör ensamma som att kvinnor gör det, så ja, då är det kopplat till könet. Det är ju precis det statistiken säger. "Tre gånger så många män som kvinnor sitter ensamma i bilen." Eller menar du att det faktum att de är män respektive kvinnor inte är kopplade till kön?
"Hundra procent av alla med snopp är män, men vi är fortfarande fundersamma på om detta verkligen är kopplat till könet, eller om det är en slump." "Nästan alla som bär kjol utanför skottland är kvinnor. Vi tror att det är en slump och inte har något med konventionen att göra."
75% i så stora undersökningar som detta handlar om är statistiskt signifikant. VARFÖR män gör på det viset, och inte kvinnor, är däremot inte lika självklart.

2. I vår familj sätter vi den som, t.ex pga av sviter av dålig sömn, är olämplig att köra bil. Jag sover oftast rätt bra.

Anonym sa...

men det var ju dit jag ville komma-att DU körde bilen o satt i fram hade ju ingenting att göra m det faktum att du är man eller hur?
utan att den lösningen passade sig för er just där o då.
och så är det garanterat för fler människor.
och vad spelar det för roll att det finns fler manliga bilförare?
jag fattar liksom inte problemet?

att vara man resp kvinna är självklart kopplat till kön,däremot är jag övertygad om att saker man gör INTE alltid är kopplat direkt till könet.jag tror inte att jag som kvinna får en sämre lön för att jag är kvinna utan för att jag som människa var dålig på att löneförhandla o ställa krav på arb givaren.

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Intressant.

Du tror verkligen att det bara är omständigheter som gör att 75% av ensamförarna som är män?

Jag tror att om det bara var omständigheter så borde det omständigheterna variera så att 50% av bilarna kördes av kvinnor och 50% av män. Jag tror inte förresten jag vet.

Isidor sa...

Naturligtvis finns det flera män som kör bil till jobbet, medan frun tar sig dit på annat sätt, därför att hans jobb är svårare att nå, men eftersom män generellt inte arbetar på besvärligare ställen än kvinnor geografiskt, borde isåfall fördelningen vara jämn. Om du menar att flera hundratusen stockholmare som kör ensamma i sin bil har den sneda könsfördelningen de har av en slump, har du missuppfattat grundläggande egenskaper hos begreppet "slump". Sannolikheten att det skulle vara på det viset närmar sig den för att jag skulle vinna jackpot på varje trisslopp jag köpte.

Anonym sa...

Äsch, den enkla sanningen är att män ser bilen som kukförlängare. Så enkelt är det.

I alla fall nästan.

/Helga