tisdag, november 20, 2007

Iband är det för lätt

Jag skrattade gott när jag läste anonyms kommentar till mitt inlägg om män och bilar.

Isidor har redan skrivit ett bra svar, så det behöver jag inte upprepa.

Men jag vill tillägga att även jag är dödligt trött på allt tjat om kön hit och kön dit. Jag vill inget hellre än att alla ska få samma chanser oavsett hur många x-kromosomer de har. Men så länge 75% av ensam-bilförarna är män så tänker jag fortsätta att notera det. Jag tror nämligen inte att så stora skillnader är en slump, precis som jag inte tror att det är en slump att män tjänar mer pengar än kvinnor trots att kvinnor är i högre grad välutbildade, eller en slump att 80% av föräldrarledigheten tas ut av kvinnor eller....

Och så gillar jag anonyms slutkläm där h*n trots att h*n just påstod att det inte finns några skillnader ändå försöker sätta dit mig på samma grepp.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Fast just föräldraledigheten blir väl ofta rätt missvisande? Brukar man inte nästan alltid gå på antalet utplockade fp-dagar? I vårt fall stannar pappa när jag jobbar, utan att plocka fp-dagar. Då syns han väl inte i den statistiken? Alltid svårt att få statistik att visa rätt, men tror det är fler än vi som löser det på det sättet.

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Jag tar inte ut en enda fp-dag, utan min man kommer att ta allt. (utom mina två "pappamånader", som jag kommer att spara) Jag syns alltså precis som din man inte i statistisken.

Om det var så att män och kvinnor delade lika på ledigheten skulle även de dagar som inte togs några pengar för vara lika många för män och kvinnor, så statistiken är inte ett dugg missvisande.

Isidor sa...

Strikt talat är det så att män statistiskt sett tjänar mer än kvinnor, varför det förmodligen är mer lönsamt att låta mannen ta pappadagar och kvinnan gå hemma gratis, om man vill vara hemma flera dagar än försäkringskassan bjuder på, vilket borde innebära att män tog fler dagar än kvinnor. Detta pekar på att verkligheten är VÄRRE än statistiken.

Anonym sa...

Jag är glad att du orkar skratta åt anonyms inlägg. Själv är jag bara så trött på sånt där dravel. Vissa människor tror att allting går att förklara bort och argumenterar som om statistik inte sa något alls eftersom den inte visar hela sanningen. En helt idiotisk inställning som inte gagnar någon.
/Anna

Ida sa...

Ang FP är jag inte så säker på att verkligheten är värre än statistiken. Isidor har helt klart en poäng men borde inte det kompenseras av att många kvinnor är hemma i början och då behöver man inte ta FP. Männen är till stor del hemma sin del efter 1 år när man behöver ta ut FP för att behålla SGI. Vi har varit hemma lika i tid men eftersom jag haft första halvan har jag varit hemma mycket mer "gratis" och det är sambon som fått nästan alla dagar reggade på sig. Detta trots att jag tjänar mer och vi förlorar rätt mycket på att jag inte tar ut dagar. Men annars hade vi inte kunnat spara så mycket som vi vill.

När det gäller bilarna tror jag det hänger ihop med allt annat. Männen är de som generellt sett satsar mest på jobbet och tar sina drömjobb där det finns och inte i närheten av hemmet. Kvinnan prioriterar att ha jobb nära så hon kan gå ner i tid och hämta på dagis. Då behövs ingen bil. Tror ofta det är ett gemensamt familjebeslut vem som ska ha bilen och inte att männen är extra onda ur miljösynpunkt. Givetvis är ovanstående en generalisering och undantag finnes alldeles säkert. Men i stort tror jag det ser ut så, tyvärr.

Sen tror jag även det är ett storstadsfenomen. Här är det nog nästan 50/50 i bilarna för här är kollektivtrafiken inte att skryta med. Jag har precis lånad svärmors gamla skruttbil (som säkert är vidrig ur miljösynpunkt) eftersom bussarna visade sig gå så uselt att det inte funkar. Normalt sett cyklar jag till jobbet men kombinationen ishalka, graviditet och att orka cykla upp för en slalombacke är inte riktigt kompatibla, tyvärr. Sambon har också bil fast han jobbar så han skulle kunna åka buss men eftersom han är den som jobbar deltid så hämtar och lämnar han på dagis och dagis är 3 km åt fel håll eftersom vi inte fått dagis i vårat nya bostadsområde än så han är också tvingad till bil i vinter. Känns supertrist faktiskt då jag inte heller gillar onödig bilkörning.

Anonym sa...

Ursäkta en kanske dum fråga, men jag fattar inte vad som menas med att man inte behöver ta ut föräldrapenning om kvinnan är hemma i början. Kan någon förklara?

Anonym sa...

Det finns ju faktiskt forskning som rör dessa ämnen så man behöver inte tro så mycket (ifall man inte väljer att helt förkasta statistik, som vissa gör. Men att ersätta statistik med tro är väl knappast bättre, även om många människor väljer att göra det). Ida är inte helt ute och cyklar när hon tror att kvinnorna jobbar närmre hemmet och därför kör mindre bil. Detta gäller för kvinnor med barn, men skillnader i bilanvändande är tydlig även för kvinnor utan barn. Det är också sant att kvinnor på landsbygden kör mer bil än kvinnor i städerna, men det är inte 50/50 som Ida tror. Om man tittar på hur många procent av män och kvinnor i åldrarna 18-80 år som kör bil dagligen kan man se att på landsbygden kör 76% av männen bil dagligen, jämfört med 52% av kvinnorna. Jag tänker inte gå in mer på detta, vad jag vill säga är bara att det finns forskning om detta som entydigt pekar på att bilkörning fortfarande är en starkt mansdominerad sfär. Det är säkerställt att män genomgånde kör bil mer än kvinnor. Det finns också undersökningar som har studerat attityder till bilkörning hos män och kvinnor där man kunnat konstatera att män har lättare att se bilen som något självklart och lättare accepterar argument som talar för bilismen. Kvinnor ser inte bilen på samma självklara sätt, har lättare att se alternativ till bilen och kan utnyttja dem vid behov och de har också lättare att förstå argument som är kritiska till bilismen. Flera studier pekar även på kvinnors större förståelse för miljö- och trafiksäkerhetsaspekter. Och så vidare och så vidare. Ett tips för den som vill sluta tro och börja titta på fakta är att gå in på Väg- och transportforskningsinstitutets hemsida och söka bland deras rapporter. De går att ladda ner och läsa helt gratis.
/Anna

Ida sa...

Anna
Det stämmer säkert. Jag litar på dina siffror men jag tänkte mest på bilar med bara en förare i. Det är ju vanligare att gubben kör om man åker båda i bilen vilket ju slår på siffrorna du nämner (76/52), men då är det ju inte så att mannen är mer miljöfientlig än kvinnorna. Jag tänkte främst på bilar med bara en förare i, det är säkert lite vanligare med män i ensamma bilar här också men det ligger nog betydligt närmare 50/50 än i sthlm.

ullah
Om barnet är under 1 år behöver man inte ta ut några dagar från FK om man inte vill. Man behåller ändå sin SGI (sjukpenningsgrundande inkomst) När barnet har fyllt 1 år så måste man ta ut minst 5 dagar per vecka för att behålla SGI. Så har man råd kan man vara hemma utan ersättning första året utan att för den skulle riskera något om man blir sjuk.

Anonym sa...

Hej Ida,
sen menar jag inte heller att det är fel att spekulera och fundera. Man behöver inte sitta inne med alla fakta för det, men vill man veta går det att ta reda på en hel del. Det är givetvis så att de som har behov av bil i större utsträckning också använder bil. Men det är ju just när man använder bilen trots att det finns alternativa färdsätt som man verkligen kan tala om att någon tänker mer på miljön än någon annan. Är bilen enda färdmedlet som finns att tillgå kan man ju inte alltid göra valet att låta bilen stå. Således är det klart att människans attityder blir mer synliggjorda i storstaden där valmöjligheten finns. Men även på landsbygden är det faktiskt så att kvinnor färdas mindre med bil än män.
/Anna