torsdag, september 06, 2007

Salvia (eller någon annan med KBT-sömn-erfarenheter

Jag tror att mina sömnproblem klassas som mer än bara lite sovbekymmer?
Ungefär var tredje natt ligger jag sömnlös i flera timmar, ibland som inatt sover jag knappt något alls.

Jag har tidigare fått sömntabletter, men dem kan jag inte äta nu när jag ammar (och dessutom skyddar jag mig inte, så det finns kanske någon mikroskopisk chans till att bli gravid, trots att vi är småbarnsföäldrar och att jag dessutom är infertil)

Jag har egentligen inte råd att gå i terapi. Men är det verkligt bra, så kan det kanske vara värt det ändå. Livskvaliteten blir klart försämrad av sömnbrist, för att inte tala om studieresultaten. Så ni som vet? Fungerar det? Och är det någon som kan rekommendera någon terapuet i Stockholm som är bra?

Nu ska jag gå och lägga mig.

God natt

8 kommentarer:

Salvia sa...

KBT fungerar. Även personer med allvarliga sovbesvär blir mycket bättre. I teorin (och tydligen även i praktiken) tar det 21 dagar att bryta ett beteende.

Jag gick i KBT via vår företagshälsovård för ett antal år sedan så jag har dessvärre ingen att rekommendera. Tror inte de tar emot privat.

Sök på nätet. Kolla vårdguiden. Det kan vara rätt svårt att få landstingsfinasierad terapi men jag vet inte, kanske via familjeenheten?

Att gå privat kostar givetvis; 500-1000 kr per gång skulle jag gissa. Fördelen med KBT är ju att det är man jobbar intensivt under en kortare period. Det är inte säkert att det behöver bli så många gånger alltså.

Jag hoppas verkligen, verkligen att du får ordning på sömnen. Som ett första steg tycker jag att du ska vända dig till din vårdcentral. Eller kanske studenthälsan?

Varm kram, sov gott

Yogamamma sa...

Äter du några tabletter som innehåller hormoner nu? Det kan nämligen störa sömnen rejält. Har en vän som fick sluta med sina p-piller för att hon sov urdåligt alla nätter UTOM de nätter då hon bara gick på sockerpiller.
Och jag har tips på en superduperbra terapeut, men hon är verksam inom psykosyntes och du kanske har tänkt dig KBT eller traditionell terapi och då vet jag inte riktigt. Men annars - hör av dig! Och lycka till med sömnen!

Anonym sa...

Hej!

Vill bara tipsa om en bok: "Sömn : Sov bättre med kognitiv beteendeterapi (KBT)" av Marie Söderström. Den kanske kan hjälpa en bit på vägen?

Hälsn
Kristina - ännu en med pcos och än så länge inga barn

Anonym sa...

Hade samma problem i åratal, under graviditet + amning av två barn. Tror själv att hormoner störde sömnen. Sömntabletter + absolut ostörda nätter under en månad eller två hjälpte mig (maken fick ta alla nätter med barnen, och gör så fortfarande, två år senare), sedan kunde jag fasa ut dem. Men KBT låter ju sundare, det skulle jag nog testa om jag fick samma problem idag.
/Mammut

Kapybaran sa...

Min syster gick i KBT via KS (i Solna) för ett par år sedan, så jag vet att de har flera duktiga terapeuter där. Vet dock inte hur man "kommer in". Kanske går att ringa och höra sig för?

Studenthälsan kanske kan vara en annan ingång?

Anonym sa...

du kan ju alltid ligga på och ringa stockholms universitets psykologiinstitution, där kan man få billig kbt-terapi av studenter med handledare, så det ska vara bra. svårt att få tid bara. men har du möjlighet att ringa konstant under deras telefontid så har du iallafall en chans. eller gå dit, kanske funkar också, vad vet jag?

Anonym sa...

Jag arbetar som beteendevetare med KBT-inriktning. Det fungerar bra med både individuell hjälp och i grupp, något som en del vårdcentraler kanske kan erbjuda. Jag arbetar på en företagshälsovård och stöter ofta på kunder med sömnsvårigheter, de har till 90 % blivit hjälpta av enbart KBT, de övriga 10 % har behövt hjälp med något insomningspreparat samtidigt, något som de senare kunna trappa ner på och så småningom slutat med.
Nu har det ju gått ett tag sedan du skrev om dina sömnproblem, hoppas att det ordnat upp sig.
Jag rekommenderar också Marie S bok och även Steven Lintons Sov bättre där du även kan följa kapitel för kapitel och skapa dig ett eget sömnpaket. där finns även en sömndagbok som du själv kan jobba med och få en bild över hur och varför du kanske sover som du gör. Lycka till!
Ewa

Anonym sa...

Tänkte tipsa om http://sovproblem.se