måndag, juli 30, 2007

Viktminskning

Det har skrivits en del om viktminskning i mina kommentarer nu, så därför tänkte jag ägna ett inlägg åt hur jag bär mig åt.

Jag har ju gått ner 20 kilo på ett halvår... Fast man ska komma ihåg att jag ammar under tiden vilket gör det hela mycket enklare.

Jag bryr mig inte ett dugg om GI, det kanske fungerar för andra, men jag tror inte på att äta en massa fett. Fett, i vilken form som helst korkar igen kärl tror jag. Däremot äter jag mycket fullkorn och annat som förespråkas av GI-metoden. Man håller sig ju mätt mycket längre på grovt bröd än på vitt. Potatis äter jag mycket av samma anledning.

Jag tror inte på att byta ut måltider mot pulver, eller bars, eller kex, eller vad det nu må vara. Att gå ner i vikt handlar om att ändra sina vanor för alltid, och det går inte att leva på matsubstitut resten av livet. Det orkar ingen människa, och så ger man upp, och går tillbaka till sin ursprungsvikt.

Ingen orkar heller tacka nej till allt onyttigt för resten av livet. Blir jag bortbjuden äter jag både efterrätt och bulle. Bara jag inte blir bjuden varje dag, eller köper själv (annat än om jag har gäster) så är det ingen fara. Det är vad som äts över lång tid som räknas, inte vad som äts vid ett enstaka tillfälle.

Jag vet att många inte gillar light-produkter. Själv tycker jag att de är jättebra. Jag dricker saft innehållande låtsassocker för att nämna ett exempel.

Mjölkprodukter är lätta att byta ut.
  • Lättmjölk istället för standarsdmjölk
  • LagaLätt istället för grädde i maten
  • Pyttelite olivolja i teflonpanna istället för att steka i smör
  • Minifriche istället för Creme fraiche
  • Lättkesella med lite lättmjölk i blir lika krämigt som gräddfil

Sen kommer vi till mängderna. 100 gram okokt fullkornspasta eller 70 gram ris/couscous/matvete/andra gryn är alldeles lagom. Det är lätt att göra för mycket, och sedan äter man förstås upp det man har på tallriken.

Träning är bra för kroppen, även om jag inte tror att man går ner så väldigt mycket på att baraträna, det är viktigt att äta rätt! Jag försöker komma iväg till gymmet 3-5 gånger i veckan och kör då ett en-timmes-pass. Jag hade velat ha tid att träna mer, men nu går inte det.

Jag kommer säkert att komma på mer allteftersom, och då fyller jag på (eller gör ett nytt inlägg)

Och jag är inte så intresserad av att debattera det här. Men har någon åsikter så är ni så klart välkomna att dela med er! Det här fungerar för mig, men jag är ingen dietist. Däremot har jag en del högskolepoäng i fysiologi och biokemi.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är ju också PCO-are och hade enormt svårt att gå ner i vikt efter förlossningen. Vilken metod man använder tycker jag man inte ska behöva försvara, olika saker passar ju var och en. Jag har hittat min metod och numera väger jag till och emd 6 kg mindre (och ligger på bra bmi) än när jag blev gravid för fyra år sen.

Däremot, en sak jag reagerar på, är att du skriver att amningen gör det lättare att gå ner i vikt. Jag håller inte med alls där. För mig blev viktnedgången enbart lättare den dagen Albin pruttade på bröstet och inte ville ha mer. Varför vågar jag inte svara på, men för mig (och många andra) är det tvärt om, amningen gör det ännu svårare att bli av med överflödiga kilon. Kanske berodde det i mitt fall på att jag hade svårt att producera tillräckligt med mjölk och att kroppen då ville behålla allt för att ge barnet mat?

Nåja, jag vill inte debattera. Bara skriva mina tankar kring amning och viktnedgång. Alla har det inte lättare under amningen och det är rätt jobbigt att många är av uppfattningen att det är så för alla. För mig var det definitivt inte enklare.

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Din kommentar ser jag inte som något debattinlägg. Jag orkar bara inte med de eviga diskussionerna om huruvida det är farligt med aspartam eller inte, eller om det är ofarligt att äta vissa fetter o.s.v.

Jag vet inte om det är lättare för mig att gå ner i vikt nu när jag ammar, jag har aldrig försökt gå ner tidigare, så jag bara tog för givet att det var amningen som hjälpte till. Men det var kanske dumt att skriva det?

Anonym sa...

Jag tycker det är inspirerande att du tappat så mycket i vikt. Grattis! De som lyckas hittar nog sin egen metod, allt är ju relativt och allt passar inte på alla. Whatever floats your boat baby!

Anonym sa...

Jag tror inte på någon onaturlig föda. Riktigt smör, olivolja, och socker + motion är det jag kör på och jag e inte ett dugg i behov av bantning som jag desvärre var förr när jag käkade light och bars mm.....för jag trodde det var bra då.
Alla funkar ju olika så en metod e ju bra för den ene men inte för den andre

Anonym sa...

Hej igen,
Det var alls inte dumt att skriva så. Många upplever ju att det är så. Jag trodde att det skulle vara så även för mig, när jag var gravid sa ju alla det. Men så visade det sig inte alls stämma. Men för dig kanske det är så och din verklighet är ju inte min.

Det är så roligt att du lyckats så bra med viktnedgången!!

Anna-Bell sa...

Tre till fem pass i veckan! Det var inte lite det! Själv gick jag upp 22 kilo och har nog gått ner det mesta, har kanske ett par kilon kvar men jag bryr mig inte. Jag promenerar och dansar i huset, det är min motion. Tror på kostcirkeln och att röra på sig då man talar om att gå ner i vikt eller att må bra.
Kram!