söndag, juli 08, 2007

Erkännande

Jag tycker inte att bebisar är så söta. Kattungar och hundvalpar är söta, men bebisar är mest röda och skrynkliga. Och sedan får de en massa plitor i ansiktet och skorv och så har de oftast något lustigt märke.

Nu när Lillkatten inte är en nyfödd bebis längre kan jag erkänna. Jag tyckte inte att han var det vackraste och mest bedårande jag sett. Jag tyckte att han såg ut som en bebis, och bebisar är ju inte söta.
Däremot kände jag en enorm ömhet och visste nästan direkt att jag skulle göra allt för honom.

5 kommentarer:

Solkatten sa...

Haha, Jag är med dig! Fast jag tycker faktiskt att min son var söt även som nyfödd (inte timmarna efter förlossningen kanske, men sen). Han hade varken storkbett, skorv eller svullnader.

e sa...

Skönt att läsa! I princip det första jag sade var att sonen var lite söt och lite ful. Det fick man tydligen inte säga enligt personalen. Och som du skriver bara för att man inte tycker att någon är söt på en gång så kan man göra vad som helst för dem ändå. Det är inte i sötheten det sitter.

Anna sa...

Min son är oftast söt men så ibland gör han riktigt hemska grimaser *S*. Dock kan jag erkänna att jag tycker nästan alla normalstora nyfödda är groteska, men kan det bli annat när ens egen vägde hela 1715 gram vid födseln.. *s*

Anonym sa...

Det här har jag tänkt på! När min första föddes sa alla (som redan hade barn) att hon var söt, men det såg inte jag. En kompis (som inte hade barn) sa att "hon ser ut som en bebis", och precis så kände jag också. Men nu när jag tittar på fotona från när hon var bebis, så ser jag ju att hon var jättesöt! Jag tror att det är först när man SETT bebisar växa upp, och sett vad det blir av dem, som man tycker att bebisar är söta, ungefär som att när man sett en amaryllis, så tycker man att knoppen kanske är ännu vackrare än blomman, för man vet vilka hemligheter den döljer.

Precis som att man måste ha sett några bebisar växa upp innan man kan avgöra vem en bebis är lik, för ett otränat öga ser liksom bara att den ser ut som en bebis. Så därför är det just mormors generation som tjatar om att bebin är så lik mamma eller pappa, fast man kanske inte ser det själv.

Anna-Bell sa...

Men jag tycker att bebisar är söta. De är ju så pyttiga och fina.

Prinsen var bedårande söt tycker jag. Han var inte så där röd och skrynklig för han vägde ju rätt mycket.Pappa sa " Jag brukar tycka att bebisar är fula, men Prinsen är ju till och med vacker". Så stolt man blev som nybliven mamma;)

Jag är säker på att jag skulle tycka att Lillkatten var söt oxå då han var nyfödd;)