onsdag, juli 25, 2007

Vad snabbt alla läser

Jag satt och funderade över hur så många lyckats läsa ut den nya Harry Potter redan.

Jag läser snabbare än de flesta jag känner och ändå har jag inte lyckats ta mig genom mer än 300 sidor. (Visserligen på bok nummer 6 men det borde inte vara så stor skillnad)

Men så slog det mig att de som läst ut hela boken på någon dag nog inte har en Lillkatt som kräver uppmärksamhet mest hela tiden. De behöver nog inte ägna den värdefulla tid, som ibland infinner sig under hans sovstunder, åt att tvätta så att han ska ha något att sätta på sig när han nästa gång häller puré över alla kläder, och de kan nog kosta på sig att läsa till sent på kvällen utan att behöva oroa sig för att inte få någon sömn alls, eftersom man inte vet när Lillkatten tänker vakna och vilja äta.

Men det finns nog tid till att läsa senare i livet för mig också, jag är inte ett dugg missnöjd.

2 kommentarer:

Applecore sa...

*skratt* Ja, jag förstår ditt dilemma... Har man barn kan man inte läsa riktigt lika koncentrerat som annars :-)

Jag läser snabbt och är van att läsa allt på engelska (läser sällan svenska), men jag tog mig inte igenom boken förrän jag parkerade mig i en lånad övernattningslägenhet (lånad p g a jobb - inte Harry P :-) borta från familjen.

Jag är avundsjuk på dig som har en massa läsning kvar! :-)

e sa...

Nej, det blir inte riktigt samma sak med läsningen när man har en bebis. Mannen är ledig så vi turades om att ta sonen när vi läste HP :) Men sen kvällsläsning blir det definitivt inte, dyrbara sömntimmar prioriteras inte bort!