onsdag, januari 03, 2007

Huskomplikationer

Vi hade tänkt renovera i det befintliga köket. D.v.s lacka om luckor, kakla om och använda en del spackel.

Men vid närmare genomgång känns det inte rätt. Det är helt enkelt inte tillräckligt bra gjort det som finns där nu för att man ska vilja lägga ner en massa pengar på att fixa det.

Så istället bestämde vi oss hastigt och lustigt för att riva ut allt och sätta upp ett nytt IKEA-kök istället. Det blir inte så mycket dyrare, men ack så mycket krångligare.

Till att börja med måste vi hitta köket ikväll. Vi måste alltså både enas om utseende och planering och dessutom måste det vi vill ha finnas som lagervaror inte allt för långt från Stockholm.

Dessutom finns det inte en chans att allt är klart till på lördag när vi flyttar in. Att inte kunna laga mat den första tiden är helt ok för mig, men tänk om bebis bestämmer sig för att titta ut. I mina tankar om första tiden ingick inte en byggarbetsplats...

Men allt går bara man vill och det kunde varit värre. Några dagar innan min kusins äldsta dotter föddes totalförstördes deras nya lägenhet av en brand i en grannlägenhet. Kusinen och hennes man var med andra ord bostadslösa just då, och den första tiden med lilla H spenderades i det lilla flickrummet hemma hos hennes föräldrar. Men det verkar ha gått bra ändå.

3 kommentarer:

Solkatten sa...

Huva, kök känns verkligen som ett jätteprojekt! Vi har planer på att riva ut vårat nu i vår och det är inget jag ser fram emot. Fast jag står knappt ut med det så som det ser ut nu...

Hoppas det fixar sig för er!

Anonym sa...

Spännande! Vi hade jätteågren ang att välja kök till vårt hus så jag avundas dig inte, men så har ju jag alltid beslutsångest också. Jättebra när man bygger hus. :-)

Jag hoppas att vårt hus hinner likna en byggarbetsplats lite mindre om ett par veckor så att vi hinner flytta in innan bebis kommer. Men annars så löser det sig, det gör ju alltid det. För er också. KRAM Helena

Anonym sa...

Haha...ni är i riktiga boartag med andra ord. *skrattar* Ett nytt kök låter onekligen som ett riktigt projekt! Du får nästan ta och fotografera äventyret och lägga ut på bilderbloggen med jämna mellanrum.